Valvoin myöhään viikonloppuna, joten en sunnuntainakaan mennyt nukkumaan ajoissa. Yöunet jäivät kuuteen tuntiin. Heräsin aamulla väsyneenä, mutta kuitenkin energisenä, mistä olin todella yllättänyt. Kävin aamulenkillä ja valmistin aamupalaksi hedelmäpirtelön, koska jääkaappini oli lähes tyhjä viikonlopun jäljiltä.

Olen siis jo aloittanut raakojen vihannesten, hedelmien ja marjojen lisäämisen ravintooni. Viime viikolla olen korvannut 1-2 ateriaa tuorepirtelöllä. Mutta esimerkiksi viikonloppuna söin myös leipää, kanakeittoa ja 400g karkkia... eli muuten en ole syömisiäni säännöstellyt. Lisäksi aloin noin kaksi viikkoa sitten juomaan joka aamu levädrinkin eli ruokalusikallisen chlorella-levää veteen sekoitettuna. Toki sen voisi sekoittaa pirtelöönkin, mutta mielestäni levä maistuu niin kaamealle, että en halua pilata ihanaa pirtelöä sillä. Viime viikolla olen myös juonut aamuisin veteen sekoitettua emäsjauhetta.

Pirtelöt olen koostanut niin, että mukana on marjoja, hedelmiä, ehkä kasviksia ja aina jotain vihreää eli tuoreita yrttejä, erilaisia salaatteja, pinaattia jne. Nesteenä on soijamaitoa ja päälle vielä iso loraus kylmäpuristettua öljyä; joko rypsi- tai oliiviöljyä. Soseutan nämä sauvasekottimella ja lisään vielä joukkoon erilaisia siemeniä ja/tai pähkinärouhetta.  Välillä olen laittanut mukaan myös raa'an kananmunan. Jos pirtelön nauttimisen jälkeen on vielä jäänyt nälkä, olen syönyt kourallisen pähkinöitä. Laitoin eilen sinimailasen siemeniä itämään ja yritän saada tällä viikolla myös vehnänorasviljelmän aikaiseksi; näitä on myös tarkoitus lisäillä pirtelöön. Töihin tein tänään evääksi tuorehedelmäsalaatin, jonka koristelin cashew-pähkinöillä ja oliiviöljyllä. Olen tietoinen siitä, että ruokavalioni ei ole kuin tiukkaa raaka-ruokavaliota noudattavilla, mutta se ei ollut tarkoituksenikaan.

Töiden jälkeen kävin kaupassa ja haahuilin siellä ikuisuuden. Kyttäsin hintoja ja tarjouksia, se on jotain mitä en ehkä koskaan tee! Ostin suht edullisia tuoretuotteita ja pakasteita, mukaan tarttui myös pussi kuivattuja goji-marjoja, lisää superfoodia siis. Täydensin myös hieman siemen- ja pähkinävarastoani. Ostosten loppusummaksi tuli 35 euroa ja toivon pärjääväni näillä perjantaihin asti. Toki kaapissani on jo valmiina öljyjä,pähkinöitä, levää ja muuta vastaavaa. Kotiin päästyäni kokkailin taas pirtelön, nyt muistakin aineiksista kuin hedelmistä.

Vähäisistä yöunista huolimatta olen pysynyt pirteänä koko päivän. Töiden jälkeen oli kyllä nälkä, mutta ei uuvuttava nälkä vaan vain enemmäkinn toteamus, "nyt olisi aika taas syödä jotain". Minulle tällaisessa dietissä on ehkä hankalinta juuri se, että pirtelöt ja salaatit kyllä pitävät nälän poissa, mutta varsinaista ähkyä niillä ei saa aikaan. Etenkin illat työpäivän jälkeen ovat minulle vaikeita. Olen tottunut syömään silloin reilusti ja napostelemaan pitkin iltaa. Nytkin tätä kirjoittaessani sorruin hakemaan noin desin goji-marjoja ja maistelen niitä. Tämän enempää en aio kuitenkaan syödä. Tarkoitukseni on juuri opettaa itseni pois tästä turhasta syömisestä ja, juhlahetkiä lukuunottamatta, syödä vain tarpeeseen. Harmittaa ihan, että olen opettanut itselleni tällaisia tyhmiä ruokaan littyviä tottumuksia. Helpommalla pääsisin, jos en olisi koskaan aloittanutkaan, mutta uskon kyllä että kaikki tavat on mahdollista muuttaa.